پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حقوق

عنوان:

دزدی دریایی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی گردد

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

مقدمه

نخستین اقدامات نسبت به دزدی دریایی به ٣٠٠٠سال قبل برمی گردد.حدود ٢٠٠سال قبل، دزدی دریایی در نخستین روزهای شکل گیری ایالات متحده امریکا، یک تاکتیک نظامی بود (مک نیکلاس،٢٠٠٨).

دزدی دریایی یک خطر قدیمی و اثبات شده ای می باشد که کشتی ها، مردم و محموله را تهدید می کند. این پدیده در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری داشته می باشد.(جونز ، 2006).

امروزه دزدی دریایی خطرات بسیاری برای اقتصاد و حتی محیط زیست ایجاد می کند. دزدی دریایی مدرن، پر از خشونت و خونریزی و بیرحمی می باشد ومملو از خطرات تهدیدکننده زندگی،برای همه ترس آور می باشد و قربانیان آن می دانند که تنها و بی دفاع هستند. دریانوردان دارای این حق انسانی هستند که با کشتی های ایمن و بی خطر روی آب های ایمن سفر کنند و هیچ کس در ساحل نمی تواند این تجربه تلخ و شوک روحی و جسمی که این نوع حملات به آن ها وارد می کند را کاملاً درک کند(همان منبع).

هدف اصلی از دزدی دریایی اغلب ربودن پول نقد و اشیاء قیمتی از انبار اصلی می باشد، اما تمام انبارها و گنجه های کشتی از قبیل محفظه ها و صندوق های فلزی و انبارهای روی عرشه نیز مورد هدف قرار می گیرند. اخیرا، کل کشتی ربوده و بابت آزادی آن از صاحب کشتی طلب پول نقد می کنند(همان منبع).

سومالی که در منطقه اي معروف به شاخ افريقا[1] واقع می باشد، داراي يكي از طولانيترين خطوط ساحلي در افريقا می باشد، اين خط ساحلي از مرز جيبوتي، در نزديكي تنگه باب المندب در خليج عدن تا مرز كنيا در سواحل شرقي افريقا به طول تقريباً ٣٣٠٠كيلومتر كشيده شده می باشد. از لحاظ موقعيت قرارگيري استراتژيكي، بخش شمال شرقي سومالي در امتداد خليج عدن تا دماغه گوآردافوي[2]، در وضعيت مطلوبي جهت كنترل و منع كشتي‌هايي كه از درياي سرخ مي‌آيند قرار دارد، اين بخش مانند خنجري به طرف درياي عرب بيرون زده و بخش برجسته و متمايزي از خليج عدن را تشكيل داده می باشد(همان منبع).

١٢ طرح مسئله:

رشد فزاينده دزدي دريايي در سال هاي اخير بخصوص در سواحل سومالي، منجر به فلج شدن تجارت جهاني ، حمل و نقل و امور مرتبط با تجارت جهاني مانند بيمه گشته می باشد (سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی، سال١٣٨٩) و واكنش هاي جهاني گوناگوني را به دنبال داشته می باشد. بطوریکه اقدامات اخیر دزدان دریایی سومالی در نزدیکی سواحل این کشور و خلیج عدن، باعث شده می باشد تا کشورهای دنیا بیش از پیش به اهمیت مبارزه با این پدیده پی ببرند تا جاییکه می توان گفت مبارزه جهاني با پدیده دزدان دريايي ١٢ميليارد دلار در سال برای کشورهای جهان هزينه به دنبال داشته می باشد (آنا و همکاران ، ٢٠١٠ ).

کشورهاي متعددي ازجمله ايران(ازسايت خبري تابناك،1390) در کوشش براي حفاظت ازكشتيراني بين المللي و البته منافع تجاري خود ،اقدام به گسيل نيروهاي دريايي شان به خليج عدن وسواحل سومالي كرده اند.دراين ارتباط شوراي امنيت سازمان ملل متحد باعنايت به اختيارات خودبراساس فصل هفتم منشور ملل متحد،مجموعه قطعنامه هايي را به تصويب رسانده كه به كشورهااختيارات بي سابقه اي رادرمبارزه بادزدي دريايي ميدهد. اين تحولات، اين تصوركه دزدي دريايي را همچون برده داري به موضوعي متروك درحقوق بين الملل بدل كند،به كنار نهاد وبارديگرتوجه جامعه بين المللي را به خودجلب كرد.

از این رو مسئله اصلی پژوهش حاضر این می باشد که چه راهکارهایی برای مقابله با پدیده دزدان دريايي در خليج عدن هست. هدف اصلی پژوهش بررسي پتانسيل هاي موجود جهت منع فعاليتهاي دزدي دريايي و راهكارهاي عملي مقابله با آن در منطقه خليج عدن براي شركتهاي كشتيراني مي باشد .

بنابرابن فرضیات پیش روی این پژوهش عبارتند از:

1- کمک سازمان ملل متحد در جهت برقراری سیستم پایداردولتی در کشور سومالی می تواند درکاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

فرضیه پیرو :

  • تهیه قوانین ملی و تمهیدات حقوقی و قضایی لازم برای مقابله با دزدان دریایی می توانددر کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

2- مجهز ساختن کشتی ها به فنون و تاکتیک های امنیتی می تواند درکاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

فرضیه پیرو:

  • برگزاری کلاسهای آموزشی جهت نحوه مبارزه با دزدان دریایی و انواع روشهای دفاعی برای خدمه کشتی می تواند در کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

3- ایجاد مرکز تبادل اطلاعات منطقه ای می تواند در کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

فرضیه پیرو:

  • اطلاع رسانی فنی و ارائه دیدگاههای کارشناسی به مالکان کشتی ها، شرکتهای کشتیرانی و نهادهای دولتی می توانددرکاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

4-اقدامات سازمان جهانی دریانوردی درخصوص ایجاد مراکز پلیس دریایی و حضور کریدور امنیتی می تواند در کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد .

فرضیه های پیرو:

  • فرستادن ناو جنگی جهت گشت زنی نظامی در راستای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می تواند در کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.
  • درخواست از کشورهای عضو برای اقدامات امنیتی جهت تعیین شرایط ثبت کشتی ها و جلوگیری از ایجاد ثبت مضاعف در راستای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل می تواند در کاهش فعالیتهای دزدی دریایی موثر باشد.

متناسب با فرضیه های مذکور , گویه های پرسشنامه ی این پژوهش , پیرامون موضوعات زیر طرح گردیده می باشد :

موضوع شماره
تجهیز کشتیهای تجاری به شلنگ های آتش نشانی مجهز به سیستم کنترل از راه دور, تفنگ لیزری کور کننده, شناورهای بدون سرنشین مسطح , تجهیزات مالتی-سنسور پرت کننده حواس (بوی زننده، صدای بلند، نور شدید) , سیستم حفاظتی الکتریکی فشار قوی 1
ایجاد یک مرکزتبادل اطلاعات منطقه ای 2
تهیه دستورالعملهای مربوط به سازو کارهای هماهنگی عملیاتی از قبیل حضور ماموران رسمی و ضابطان اجرایی مقابله با دزدان دریایی در کشتی 3
شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              
تهیه قوانین ملی و تمهیدات حقوقی و قضایی لازم برای مقابله با دزدان دریایی

4 تاکید بر لزوم بازنگری مقررات و قوانین بین المللی برای رفع موانع دستگیری و محاکمه دزدان دریایی و فراهم شدن امکان مجازات آنها

5 تامین نیازهای اولیه ساکنان , کمک به بازگشت حاکمیت و قانونمند کردن و تشکیل دولتی توانمند برای حراست از مرزهای کشور سومالی

6 ایجاد گارد ساحلی در خطوط ساحلی کشور سومالی

7 ایجاد یک دادگاه بین المللی برای محاکمه و مجازات دزدان دریایی

8 برگزاری کلاسهای آموزشی نحوه مبارزه با دزدان دریایی و انواع روشهای دفاعی برای خدمه کشتی

9 صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل به مقصود اعزام نیروهای نظامی از سوی کشورهایی که دارای منافع اقتصادی در این منطقه هستند

10
حضور ناوگان نظامی متعدد در منطقه و منطقه گشت بین المللی , تعیین کریدور امنیتی, تامین امنیت کشتیرانی تجاری از طریق اعزام نیروهای انتظامی و فرستادن ناوگانی با هواپیما و هلی کوپترهای مجهز

11

 

1-٣ اهمیت موضوع

رشد فعالیتهای دزدی دریایی در خلیج عدن و دریای عرب بسیار سریع بوده طوریکه در سه ماهه ی نخست سال 2011 تعداد 97 حمله به ثبت رسیده می باشد در حالیکه این رقم در زمان مشابه سال 2010 ‚35 حمله بوده می باشد.در تقابل جامعه بین الملل با دزدان دریایی , این دزدان دریایی هستند که برنده بوده اند و جامعه بین الملل بازنده. ریشه کن کردن دزدی دریایی در خشکی می باشد همانطور که در خشکی رشد کرده می باشد‚ استراتژی های عملی مقابله با دزدان دریایی نیازمند سرمایه گذاری بین المللی علمی و اقتصادی در این زمینه می باشد (عمرالشرق, 2011) .

١٤ علت انتخاب موضوع

نگارنده این موضوع را به علت های زیر از بین فهرست موضوعات انتخاب نموده :

– آگاه سازی متخصصان و مدیران شرکتهای کشتیرانی داخلی با ماهیت دزدی دریایی و هزینه های متعاقب آن.

-کمک به کاهش هزینه های انسانی و اقتصادی ناشی از پدیده دزدی دریایی خلیج عدن و دریای عرب در کشور بویژه شرکتهای کشتیرانی

-انتخاب سال ٢٠١١ میلادی از سوی سازمان ملل متحد بعنوان سال مبارزه با دزدی دریایی

١٥ قلمرو پژوهش

قلمرو موضوعی

این پژوهش از نظر موضوع محدود می گردد به مطالعه راهکارهای مقابله با دزدی دریایی.

قلمرو مکانی

با در نظر داشتن گسترش دزدی دریایی نواحی گوناگون دنیا مانند تنگه مالاکا ‚دریای چین جنوبی ‚ خلیج عدن ‚ دریای عرب وغیره لذا نگارنده به خلیج عدن و دریای عرب اکتفا نموده می باشد.

قلمرو زمانی

محدوده زمانی این پژوهش دوره­اي شش ماهه و در نیمه اول سال ١٣٩٠ می باشد.

 

1-6 هدف پژوهش

هدف اصلی پژوهش بررسي پتانسيل هاي موجود جهت منع فعاليتهاي دزدي دريايي و راهكارهاي عملي مقابله با آن در منطقه خليج عدن ودریای عرب براي شركتهاي كشتيراني مي باشد.

1-7محدودیت های پژوهش:

  • محدویتهای ناشی از نداشتن زمان و بودجه کافی
  • خوش بین نبودن پاسخگویان به نتایج پژوهش
  • بها ندادن سازمان و افراد به پژوهش
  • نبودن منابع اطلاعاتی و کتابهای مرجع در زمینه فعالیتهای دزدی دریایی

 

١-8 تعریف واژگان کلیدی

کشتی:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

اعم از هر نوع وسیله نقلیه دریارو و وسایل شناورجهت حمل کالا و مسافر خواه دارای نیروی محرک باشد یا به نوعی یدک شودکه بصورت دایم به بستر دریا وصل نشده باشد(کنوانسیون سرکوب اعمال غیر قانونی1992 ).

دزدی دریایی:

اقدامی برای سوار شدن یا کوشش برای سوار شدن به هر کشتی با هدف ارتکاب به دزدی یا هر گونه جرم دیگری و با هدف یا توانایی بهره گیری از زور و توان جهت پیشبرد آن اقدام(دیوان بین المللی دریایی، 1992).

کنوانسیون حقوق دریاها:

کنوانسیون شامل ٣٢٠ ماده و ٩ پیوست می باشد که بر تمام موضوعات مربوط به دریاها ، از تعیین حدود تا نظارت محیط زیستی ، تحقیقات علمی ، فعالیت های تجاری و اقتصادی ، فن آوری ، و حل و فصل اختلافات مربوط به دریاها ، حکومت مي کنند. مطالعه ماهیت هر يك از مقررات کنوانسیون آشكار می سازد که کنوانسیون نه تنها بیانگر تدوین قواعد عرفی می باشد بلكه مهم تر اين که توسعه تدریجی حقوق بین الملل را نشان می دهد(پورنوری ،1383 ).

شرايط بيمه زماني كشتی:

شرايط مذكور داراي پوشش كاملي براي كشتي مي‌باشد به همين دليل در اقدام به آن شرايط تمام خطر اطلاق مي‌گردد. مهمترين خطرات بيمه‌شده در شرايط مذكور عبارتند از: خطرات دريا، آتش‌سوزي، انفجار، دزدي، به دريا انداختن، دزدي دريايي، حوادث و خسارات تأسيسات هسته‌اي، برخورد هواپيما، برخورد با وسايل نقليه زميني و اسكله‌ها، زلزله، آتشفشان، صاعقه، حوادث زمان بارگيري، تخليه يا انتقال كالا و سوخت، تركيدن ديگ بخار، شكست شافت، عيوب مخفي، خطاي ناخدا، خدمه و راهنمايان كشتي، خطاي تعميركاران، خطاي اجاره‌كننده كشتي، خیانت در امانت و سه‌چهارم مسئوليت تصادم(مکلاچلان ، 2004 ).

آبهای داخلی [3]

آب هاي واقع در سمت خشكي خط مبدأ درياي سرزميني ، بخشي از آب هاي داخلي كشور را تشكيل مي دهند(پورنوری ، 1383).

وسعت درياي سرزميني [4]

هر كشور حق دارد وسعت درياي سرزميني خود را تا فاصله ١٢ مايل دريايي از خط مبدائي كه طبق اين كنوانسيون مشخص شده ، ايجاد و تعيين نمايد(همان منبع).

خط مبدأ عادي [5]

به غیر از مواردي كه در اين كنوانسيون گونه ديگري مقرر شده ، خط مبدأ عادي براي اندازه گيري وسعت درياي سرزميني پايين ترين خط جزر در طول ساحل ، آن گونه كه در نقشه هاي رسمي كشور ساحلي با مقياس بزرگ ترسيم شده ، مي باشد(همان منبع).

دریاهای آزاد [6]

به تمامی بخشهای دریا بغیر از آبهای داخلی و دریای سرزمینی گفته می گردد(همان منبع).

***ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود می باشد***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

زیرا فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به گونه نمونه)

اما در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود می باشد

تعداد صفحه : 87

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان

 

 

دسته بندی : حقوق